Urzędy go nienawidzą. Znalazł jeden prosty sposób by ludzie dojechali na wybory!

Infografika o taksówkach na wybory dla osób z niepełnosprawnościami rozeszła się szeroko i szybko. Dzięki wszystkim za to, bo to ważna informacja!

Ale za tą infografiką stoi dość absurdalna historia o fatalnej komunikacji urzędu z obywatelami, którą powinniście znać.

A było to tak…

W czwartek napisał do mnie mój kolega, który porusza się o kulach:

Zadzwoniłem do wyznaczonej przez UM firmy taksówkowej. Otrzymałem odpowiedź, że bus jest b. wysoki i osoba chodząca o kulach tam nie wejdzie. Na pytanie, czy w ramach umowy z UM mogą mnie przewieść do lokalu taksówką osobową odpowiedziano mi że nie ponieważ tego umowa z UM nie obejmuje.

Moja reakcja: WTF?! (pol. co do terefere?!) No to dzwonię do pełnomocnik prezydenta Miasta Poznania ds. osób niepełnosprawnych.

Bardzo szybko i jasno pani pełnomocnik wyjaśniła mi, że są dwa numery telefonu: jeden dla osób na wózkach i jeden dla osób z innymi rodzajami niepełnosprawności. I że są to dwie różne firmy.
Po przekazaniu tych wyjaśnień mój kolega zadzwonił pod ten drugi numer i zarezerwował sobie transport na wybory. Jeden wyborca więcej!

Ale… Skąd w ogóle to zamieszanie?

Jak źle informować o usłudze Taxi na Wybory

O tym, że istnieje coś takiego jak darmowy transport na wybory można było dowiedzieć się z dwóch stron internetowych Urzędu Miasta Poznania:

Ta pierwsza jeszcze w czwartek zawierała taki komunikat:

By z takiej usługi skorzystać należy zadzwonić pod numer 22 43 90 041 lub 61 8 111 111 (tylko dla osób na wózkach).

Jak to rozumiecie? Bo ja to rozumiem tak, że są dwa alternatywne numery telefonu i na oba mogą dzwonić tylko osoby na wózkach.

Druga z tych stron miała jeszcze w czwartek tylko jeden z tych numerów telefonów.

I dlatego zrobiłem infografikę.

Ale to przecież dotrze tylko do osób posługujących się Facebookiem.

Ośmielę się więc stwierdzić tutaj, że miasto nie poinformowało potencjalnych odbiorców o tej usłudze, która przecież dla wielu osób będzie kluczowa dla udziału w wyborach.

Jak dobrze poinformować o usłudze Taxi na Wybory

Mój przepis na to, jak następnym razem skutecznie poinformować o tej usłudze:

  • stworzyć jasną instrukcję postępowania na stronach internetowych miasta
  • stworzyć czytelną infografikę
  • opublikować infografikę na głównym profilu facebookowym miasta na tydzień przed wyborami
  • stworzyć plakaty i ulotki informacyjne dla osób, które nie korzystają z Internetu
  • na 2 tygodnie przed wyborami rozesłać plakaty i ulotki informacyjne do:
    • placówek opiekuńczych i rehabilitacyjnych dla osób z niepełnosprawnościami
    • klubów seniora
    • uniwersytetu trzeciego wieku
    • przychodni lekarskich
    • MOPR
    • bibliotek

    Dzięki takiej strategii komunikacyjnej docieramy do szerokiej grupy potencjalnych odbiorców. Docieramy tam, gdzie są odbiorcy, zamiast liczyć na to, że magicznie znajdą te informacje na stronach internetowych urzędu, na które nie zaglądają… bo często nie mają komputerów.

    Komunikacja jest ważna!

    Jednym z celów, które sobie stawiam w działalności społecznej i politycznej jest systematyczna poprawa komunikacji między instytucjami miejskimi a obywatelami. Wcześniej pisałem o komunikacji Straży Miejskiej z poznaniakami, a dziś nakręciłem krótki film o poszukiwaniach list kandydatów w wyborach.

    Ten komunikacyjny obszar działalności naszego miasta jest pełen rozwiązań nieefektywnych i absurdalnych. Twój głos może pomóc mi to zmienić.

    Nie wiesz na kogo głosować w niedzielę? Zajrzyj do mojego przewodnika postępowego wyborcy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *